Cizí jazyky a jak se je pořádně a jednou pro vždy naučit? Tuto otázku dostávám z řad svých studentů velmi často a mám pro vás několik tipů, jak na to.
Metody výuky jazyků jsou různé a každému vyhovuje něco jiného. Nejdříve byste měli zjistit, jaký typ studenta jazyků vlastně jste a následně si vybrat metodu, která je vhodná právě pro vás, a která vám studium jazyka ulehčí. Toto všechno popisuji ve svém eBooku Recept na jazyky.
Dnes bych vám ale chtěla povědět o úplně jiném způsobu, který mně osobně velmi zafungoval v začátcích mé lektorské kariéry. Nejde ani tak o metodu, jako spíš o tip, jak si můžete celou strukturu jazyka ucelit, osvojit a ještě při tom pomůžete ostatním.
Když jsem dokončovala střední, svěřila mi jedna kamarádka mých rodičů svou 14 letou dceru, abych ji doučila angličtinu. Tenkrát jsem už sice uměla dobře anglicky, ale bála jsem se angličtinu používat a vůbec jsem si nebyla jistá svými znalostmi ani sama sebou.
Doučování pro mě tedy byla velká výzva. A velké výzvy se neodmítají, takže jsem do toho šla.
První dvě hodiny byly….masakr…..nevěděla jsem, jak s ní mám pracovat, jak jí mám vysvětlit gramatiku a nechtěla jsem to odbýt. Kdybych jí řekla, že „tenhle čas se dělá tak a tak a hotovo“a nevysvětlila jí, proč, asi by možná z písemky dostala jedničku, ale pak by zase vše zapomněla.
A tak jsem se začala pídit v učebnicích, hledat podobnosti a vysvětlovat jí vše na různých příkladech, cvičeních a překladu vět tak, aby pochopila, proč např. do věty musí dát pomocné sloveso „do“ a v jakých případech se to používá a kdy zase ne. Docela dobře to začala chápat, ale co bylo ještě zajímavější – já jsem najednou začala chápat angličtinu úplně jinak!
Už to nebyl jen jazyk, který umím, protože jsem se ho učila od dětství, a zkrátka jsem věděla, že to tak je. Najednou se mi angličtina ukázala tak nějak zevnitř a mě se vše najednou z ničeho nic začalo spojovat. Spojily se mi souvislosti mezi časy, chápala jsem vyobrazení časů na časové ose a dokonce jsem pochopila i pro mě léta záhadný předpřítomný čas!
Nyní všem studentům s oblibou říkám, že angličtina je logická – a vskutku je, ale pro mě se stala logickou, až když jsem začala učit 🙂
Zkuste si to také – na vašich dětech, kamarádech…zkuste je jazyk učit nebo jim vysvětlit něco z gramatiky….uvidíte, že se vám to najednou začne zdát jasné, logické a automatické….a je to super pocit!
Napište mi vaše zkušenosti s postupem „Uč a uč se“ na andrea@andreatousova.cz, nebo je přidejte na facebook Andriss jazykové akademie.
Chcete se dozvědět více o metodách studia jazyka a zjistit, jaký jste vy typ studenta z hlediska studia jazyků? Více zde>>